Hallo Rob,
Perfect! ?Hartelijk bedankt! ?:biggrin:
Na wat proberen is het me gelukt om de signalering bij de crossing zo in te stellen dat het koop en verkoopsignaal gegeven wordt bij draaien van de EMA.
Het ziet er nu zo uit:
########
value function zTestMacdEma3 ( value xEmaBars=7,value xFastBars=12,value xSlowBars=26, value xSignalBars=9) begin
?value xMACD[],xSignal,xDelta,xEMA[];
{ ?xMACD := MACD(Close,xFastBars,xSlowBars);} {functie geeft foutmelding (???), alternatief is volgende regel}
?xMACD := XAverage(Close,xFastBars)-XAverage(Close,xSlowBars); {snelle MACD lijn}
?xSignal := vEMA(xMACD,xSignalBars); {signaal lijn}
?xDelta := xMACD-xSignal; ?{MACD Histogram = MACD lijn - signaallijn}
?
xEMA := vEMA(xDelta,xEmaBars); {EMA over MACD histogram}
?{--- check for any crossing ---}
?value xAbove, xBelow;
?{xAbove := vCrossesAbove(xMACD,xEMA);
?xBelow := vCrossesBelow(xMACD,xEMA);}
xAbove := xEMA>xEMA[1];
xBelow := xEMA<xEMA[1];
?{---- check for signals ----}
?if xAbove then Buy else
?if xBelow then Sell;
?Plot1(xDelta,'MACD'); ?{instellen als histogram }
?Plot2(xEMA,'EMA'+NumToStr(xEmaBars));
?end;
########
Wat ik nu eigenlijk wil proberen is om een koop en verkoopsignaal te laten genereren op basis van de optieserie. Voorbeeldje:
Op 19-11-2001 geeft de AEX bij 509.10 een koopsignaal. We zouden een Put 500 schrijven volgens het MACD EMA systeem.
Op 20-11-2001 geeft de AEX bij 501.73 een verkoopsignaal. Dus we maken winst. Echter, omdat er op de slotkoers wordt afgerekend, is deze trade in het systeem toch een ?verliezer?. Zo zijn er nog meer. Van de 57 trades zijn er 28 verliezers en 29 winners. Zouden we echter handelen met de daadwerkelijke optieseries hadden we 36 winners en 21 verliezers gehad.
Ook moet het volgens mij mogelijk zijn een trade te laten expireren. Tjah, ideeen heb ik genoeg
.
Het volgende had ik al opgezocht:
De functie:
?DaysToExpiration? kan de expiratiedatum berekenen.
xDay := DaysToExpiration ( 06,0103 ); {---06 is de maand, 0103 is het jaar 2003---}
Plot5 (xday," Expiration " ) ; {---geeft als uitkomst 28. dat klopt dus precies---}
En om de optieserie te laten kiezen had ik het volgende in gedachten:
Als we de huidige koers nu delen door 10. Deze vervolgens laten afronden met ?ceiling? of ?floor? ( call of put ). En daarna weer vermenigvuldigen met 10. Dan krijgen we de dichtstbijzijnde optieserie, toch? Dit geldt dan alleen voor de AEX. Voor de overige fondsen volstaat alleen het afronden naar boven of naar beneden met ?ceiling? en ?floor?. ?
Voorbeeld: Koers 498.03 / 10 = 49.803. Met ceiling wordt dit 50. Dat maal 10 = 500. Dit is dan de optieserie bij een short put. In het systeem is dit dan de koers waarmee moet worden gerekend bij buy en sell om zo juiste rapporten te krijgen.
Nog mooier is het om te handelen met de theoretische waarde van de optiepremie d.m.v. Black & Scholes. Voor wat betreft deze functie?s heb ik het volgende gevonden op het internet:
######
Here's 3 volatilities that I often use in my Black-Scholes model.
These can be calculated from price data. ?The implied volatility is
the most accurate for the model because it's back calculated using the
model as you know. ?As a trader, I'm looking for something that's
close enough to allow me to enter a limit order and not feel like I'm
getting screwed by the floor (especially in NY markets). ?These
volatilities work just fine for that and are close enough for my real
life trading. ?This may make those purists out there flinch but it
works for me:
This is the "EasyLanguage" format C[1] means Close 1 day ago. ?C means
todays close - everything else should be pretty straightforward
Historical Volatility
StdDev(Log(C/C[1]),X-days)*SquareRoot(250) - X-days should be 10 or
less - I use 6
Statistical Volatility
Xaverage(0.627*SquareRoot(250)*log(H/L),X-days) - X-days same as above
William Gallacher "Market Volatility" Approximation
22*Average(AbsValue(C-C[1])/c,X-days)*100 - X-days same as above
Good Trading,
######
Hoe dit nu om te bouwen in vestics? ?:).
Maar ik zag dat vestics zelf ook al vol zit met een heleboel functie?s die met optie?s te maken hebben b.v:
?Delta;Calculate option Delta value.vvc ?. En dan heb ik nog niet eens kaas van de instrumenten gegeten die ook voor optie?s en futures zijn dacht ik.
Ik had niet gedacht dat je zoveel met Vestics kon. Het is echt helemaal naar smaak aan te passen. Ik vind het een geweldig pakket, en ga me zeer zeker in de code verdiepen.
Als je nog tips en truuks hebt zijn ze van harte welkom. Er zijn een hoop experts op dit forum waar veel van te leren is merk ik wel.
In ieder geval nogmaals bedankt. Heb ik het met je hulp toch voor elkaar gekregen :cheesy:
Mvg,
Gerard