Hoi,
Voor diegene die geinteresseerd zijn in traden volgens een handelsmodel maar hiermee nog niet zoveel ervaring hebben, hierbij een beschrijving van een Channel Break Out Systeem. Deze systemen zijn doorgaans erg profitable.
Persoonlijk ben ik geen fan van Moving Average of afgeleide systemen. MA gebasseerde systemen werken aardig in trending markets maar slecht in trading ranges(zijwaards bewegende markt), en creeren vaak valse signalen.
Ik trade volgens het onderstaande model. Ik draai dit in Metastock, en nog niet in Vesticode. Op dit moment zitten er nog een paar kleine issues in Vesticode die eerst moeten worden opgelost voordat ik dit goed kan porten. Ik heb vernomen dat Vestico zeer binnenkort een programmeur op Vesticode zet om enkele issues op te lossen.
Een Channel Breakout systeem handelt op uitbraken(naar boven of beneden) uit een bepaald kanaal. Eigenlijk dus precies wat de naam aangeeft.
Om zo'n systeem te bouwen bepalen we ten eerste de Average True Range over een bepaalde tijdsperiode. Deze tijdsperiode vindt je door middel van optimizing(niet overdrijven met optimizing!), maar mag niet te lang zijn want anders reageert het traag op veranderingen(zoals bij MA).
Deze ATR zit als Indicator en als functie ingebouwd in Vestics, dus hoef je zelf niet te bepalen of uit te zoeken hoe ATR werkt.
Vervolgens vermenigvuldig je deze ATR met een bepaalde multiplier. Deze multiplier moet tussen zeg 0.1 en 2 liggen, en moet je bepalen met optimizing(ik kan niet vaak genoeg zeggen: niet over optimaliseren want leidt tot curve fitting).
De uitkomst van de ATR * multiplier tel je op bij de slot koers van vandaag. Dat is de bovenkant van het kanaal. Ook pak je de slotkoers van vandaag en trek je de ATR * Multiplier vanaf. Dat is het onderkant van het kanaal.
Als morgen de koers door je bovenkant van het kanaal dat je vandaag berekent hebt breekt, ga je long. Breekt de koers door de onderkant van het kanaal dan ga je short.
Vestics werkt met data-arrays(series) en biedt de mogelijkheid om de slot koers van gisteren en de ATR van gisteren op te halen, waardoor je met een 'if' kunt kijken of ie door de bovenkant of onderkant schiet(cross above/cross below).
Dit is een systeem waarmee ik erg goede ervaringen heb.
Groetjes,
Jos