door JanB » di 27 jan 2004, 17:37
mvs, gefeliciteerd met je overweging om Linux te gebruiken. Welkom!
Lindows is mij onbekend, ik meen dat het gebaseerd is op Debian. Zelf ben ik een jarenlang Debian gebruiker, na begonnen te zijn met Red Hat en later SUSE.
Je zou kunnen overwegen, zeker als je een beginnende Linux gebruiker bent, om Knoppix te downen.
Knoppix is gewoon Debian met een zeer simpele installatie. Binnen 20-30 minuten een volledige draaiende systeem inclusief de nodige applicaties. Je kunt je applicaties en het systeem zeer simpel via de Debian-servers bij de tijd houden. Waarom betalen voor Lindows als het ook voor nop kan. We zijn toch Hollanders?
Qua stabiliteit kan je er alleen maar op vooruit gaan, geen WinME, XP of hoe deze halve gare besturingssystemen van Microsoft ook mogen heten kan hier tegen op. Gebruik je KDE heb je een gebruiksvriendelijke desktop dat tot in puntjes is te tunen. Zoals Linux zelf. Een voordeel is ook dat je geen zware machine nodig hebt, mits je de juiste windowmanager kiest.
Vestics houdt mij tegen om Windows te dumpen. Ik zelf vertrouw Windows ook niet meer, nadat het al een aantal keren gecrashed is met Vestics draaiende. Als Vestics een signaal geeft naar mijn GSM hoop ik dan maar dat Windhoos blijft draaien. Is een zware taak schijnbaar. Dit als voorbeeld. Een cruciaal iets voor mij. Heb ik ook nog voor Windows betaald met mijn stomme kop.
Vestics draait niet onder Linux, hoewel het volgens mij niet een groot probleem hoeft te zijn voor een ervaren Linux programmeur om Vestics over te zetten naar Linux. Zeker niet voor Pierre en zijn team! Zover ik kan zien doet Vestics geen rare dingen met DLL?s of met het register.
Ik heb als eens overwogen om Win4Lin aan te schaffen, dan moet het eigenlijk geen probleem zijn om Vestics te draaien onder Linux. Helaas ken ik niemand die ervaring heeft met Win4Lin of in combinatie met Vestics.
De vraag blijft natuurlijk of je hardware in orde is, dit in verband met je vastlopers.